De carrière van Judy Blank zit flink in de lift sinds de release van haar in Amerika opgenomen folkplaat ‘Morning Sun’. De 24-jarige Utrechtse speelde dit jaar op Noorderslag, deed de clubs aan en reisde zelfs af naar Austin, waar ze optrad op SXSW, het grootste showcasefestival ter wereld. Niet veel later volgde een Europese tour. Ze ontroerde een wereldwijd publiek met haar vernuftig in elkaar zittende luisterliedjes, die klinken als de gezongen hersenspinsels van een oude ziel die haar wilde haren al een tijdje kwijt is. Maar heeft ze haar wilde haren verloren, of begint ze die net te ontdekken?

Met hitsingle en Radio 2 TopSong ‘Mary Jane’ nog vers in ons achterhoofd, ballad ‘1995’ die geprezen werd door Elton John en een liedje als ‘Tangled Up In You’, dat onlangs nog een miljoen streams aantikte op Spotify, zou je denken dat het je als artiest aan weinig dingen ontbreekt. Maar niets is minder waar. Slaaptekort, geldproblemen en voortdurende pogingen tot zelfreflectie, die niet altijd even vlekkeloos verlopen; het zijn onderwerpen van de nieuwe EP ‘Morning After’, een verzameling liedjes over de andere kant van de medaille. De nummers zijn rauwer, harder en snijden andere onderwerpen aan dan de semi-onschuldige coming-of-age liedjes op ‘Morning Sun’.

Nieuwe single ‘Goldmine’ verlegt de grenzen van Americana en neigt zelfs naar indierock. Het laat zien dat Judy Blank zich, zowel op persoonlijk als op muzikaal vlak, niet makkelijk laat binden. Het is het eerste voorproefje van de EP, die in november zal verschijnen via V2/Munich Records.

Blank: ‘’De inspiratie voor het nummer vond ik op een afgelegen strand in Zuid-Frankrijk. Het was einde zomer, ik had al mijn geld opgemaakt tijdens een roadtrip door Amerika en was even vergeten dat ik ook nog moest optreden op een surffestival. Mijn gitaar was geleend, het geld om de bandbus te huren ook. Ik besloot dat het maar beter was om niet op mijn rekening te kijken en bereidde me voor op een overlevingsdieet van spaghetti met suiker. Op het festival ontmoette ik een jongen die alles voor elkaar leek te hebben. Vintage gitaren uit de jaren ‘60, een versterker uit de vroege jaren ’70… duur spul. Toen ik vroeg hoe hij dat voor elkaar had gebokst, zei hij zonder blikken of blozen dat hij het allemaal van zijn ouders had gekregen. Heel even voelde ik een steekje jaloezie, maar later bedacht ik me dat het maar beter was om aardig te blijven. Want zo’n persoon kom je natuurlijk niet twee keer tegen.’’

Voor het opnemen van de EP dook ze Southern Ground Nashville in, waar ze eerder haar album ‘Morning Sun’ opnam. ‘Morning After’ werd geproduceerd door Ethan Ballinger, die verantwoordelijk is voor de gitaarpartijen op het eerder uitgekomen album.